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Euskampus Bordeaux Eguna 2022, un paso más en la reflexión estratégica compartida

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Euskampus Bordeaux Eguna 2022: el conjunto de la comunidad participó en un taller de reflexión estratégica de cara a renovar el acuerdo marco del Campus Euskampus Bordeaux en 2023.

Los días 21 y 22 de noviembre 2022 se celebró en Burdeos (Campus Bastide) el Euskampus Bordeaux Eguna, encuentro anual de la comunidad del Campus transfronterizo Euskampus Bordeaux en el que se alternaron sesiones plenarias y de presentación de proyectos con un taller participativo de reflexión estratégica.

Las colaboraciones iniciadas en el año 2011 en el marco de los proyectos de Excelencia de la Universidad de Bordeaux (IdEx-Bordeaux) y de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea (CEI) dieron lugar a un primer acuerdo marco firmado en el año 2014 en el que se estableció esta alianza estratégica entre la UPV/EHU, la Universidad de Burdeos, el DIPC y Tecnalia que a continuación fue renovado en el año 2018.

Mas de 10 años de andadura han permitido desarrollar una comunidad fuerte, comprometida y activa, que ha acumulado experiencia y produce resultados contundentes en los 4 ejes de trabajo que estructuran las colaboraciones en el marco del Campus de Excelencia Internacional Transfronterizo Euskampus Bordeaux, los cuales son: Investigación e innovación, Territorio, innovación y transferencia, Educación y estudiantes, Internacionalización para la transformación.

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Mesa presidencial de apertura. Elena Schaeitd, Tecnalia; Gerard Blanchard, Consejo Regional de Nueva Aquitania; Dean Lewis, Presidente de la Universidad de Bordeaux; Eva Ferreira, Rectora de la UPV/EHU,; Jokin Bildarratz, Consejero de Educación del Gobierno Vasco; Ricardo Díez, Director General del DIPC.

 

Se trata así de incorporar todas las voces y apoyarnos sobre lo ya construido para la próxima renovación del acuerdo marco que deberá tener lugar en el año 2023.

El encuentro Euskampus Bordeaux Eguna 2022 ha sido la oportunidad ideal para invitar al conjunto de la comunidad a contribuir con su experiencia y sus aportaciones al ejercicio de reflexión estratégica que dará lugar a la redacción del nuevo acuerdo marco.

De esta manera, se dio también continuidad al proceso iniciado el día 23 de septiembre en Bidart en el que se realizó un primer ejercicio de reflexión estratégica que implicó a los equipos rectorales de ambas universidades.

Todos los perfiles representados, estudiantes, profesorado, investigadoras e investigadores, personal administrativo y directivo así como los propios equipos de gobierno de las 2 universidades, representantes del Consejo Regional de Nueva Aquitania, del Gobierno vasco, de la Eurorregión Nueva-Aquitania Euskadi Navarra, del ayuntamiento de Burdeos, de la Communauté d’Agglomération Pays Basque soñaron y trabajaron de forma horizontal y colaborativa en el taller “¿Cómo visualizamos el Campus transfronterizo en 2030?” el día lunes 21/11 por la tarde.

En el taller participaron 114 personas que se distribuyeron en 4 salas en cada una de las cuales se abordó uno de los 4 ejes de trabajo. Guiados por el equipo Euskampus e inspirados por un lienzo realizado por Paula Albiñana una alumna de Master de la Facultad de Bellas Artes de UPV/EHU que evocaba al proyecto de Campus Euskampus Bordeaux como una travesía marina al borde de una trainera, en la que los remos emulaban las distintas disciplinas y perfiles, orientados por la luz del faro en la distancia, sorteando las adversidades del mar. Se invitó a todas las personas a soñar horizontes comunes, plantear metas que nos permitan alcanzarlos, identificar nuestras fortalezas y posibles dificultades o peligros que debemos tener en cuenta. Aprovechando el  leitmotiv de la distancia entre Bilbao y Burdeos, esto es, 173 millas náuticas, el evento estuvo relacionado con el mar, coincidiendo esta edición con el aniversario de la circunnavegación del mundo por el navegante vasco Juan Sebastián Elkano, hace 500 años.

Aprovechando el  leitmotiv de la distancia entre Bilbao y Burdeos, esto es, 173 millas náuticas, el evento estuvo relacionado con el mar, coincidiendo esta edición con el aniversario de la circunnavegación del mundo por el navegante vasco Juan Sebastián Elkano, hace 500 años.

Como es habitual en las actividades y proyectos Euskampus,  la travesía se fue construyendo activando la diversidad de recursos multiculturales, multidisciplinares y multilingües y que hacen a la riqueza de esta comunidad. Una comunidad disfruta, valora y sabe crecer y co-crear a partir de su diversidad. El encuentro dispuso de traducción simultánea del francés, euskera y castellano, siendo el inglés lingua franca sin  traducción. En línea con la política lingüística de la Unión Europea, la cual promueve y protege la diversidad lingüística, este evento continúa generando conciencia sobre el lenguaje, animando a toda la comunidad a participar en formato multilingüe, generando un ambiente tolerante, flexible e inclusivo.

Tras 2 horas de trabajo en grupos, en cada sala se finalizó con un poster también evocativo de la travesía marítima que nos conducirá al campus que soñamos tener en 2030 en el que se recogieron todas las ricas y diversas contribuciones.

El día 22 por la mañana, los vicerrectores y vicerrectoras representantes de cada uno de los ejes de trabajo y que estuvieron implicados en los grupos de trabajo de cada sala se reunieron para elaborar una síntesis de los contenidos producidos durante el taller.

Representando las aportaciones y haciéndose eco de los rumbos propuestos por el conjunto de la comunidad los vicerrectores y vicerrectoras compartieron lo siguiente para cada uno de los ejes:

En Educación y Estudiantes la Vicerrectora Laura Vozmediano comentó que los sueños planteados refuerzan el deseo de ser aún más democráticos, inclusivos, naturalmente multilingües en 2030. Un campus diverso sin fronteras, en el que los valores y el compromiso con la naturaleza sean una marca de identidad indiscutible y en el que se consiga ampliar el impacto en la sociedad. Tanto así que una mañana un titular publique que han dado el premio Nobel a una persona que ha tenido una tesis en co-tutela.  Para conseguir estos sueños, habrá que naturalizar la movilidad, expandir un modelo pedagógico basado en retos sociales, asentar el aprendizaje basado en investigación, tener aún más programas formativos conjuntos, apoyarnos en financiación que esté alineada con nuestros valores y en alianzas consolidadas con agentes públicos y privados que naveguen con nosotros.  Como gran fortaleza en la que apoyarse se mencionó el talento joven y el fuerte compromiso de todas las partes con esta travesía compartida. Difundir más ampliamente a la sociedad los proyectos y sus frutos junto con aligerar el funcionamiento burocrático son los dos retos más señalados que habrá que tener en cuenta para llegar a buen puerto. Resumiendo las aportaciones se concluyó que desde el Campus Bordeaux Euskampus “necesitamos dotar a nuestros estudiantes de las herramientas y valores que les ayuden a desarrollar ciencia excelente y a la vez a ser capaces de transformar el mundo”.

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                                                  Vicerrectora Educación y Estudiantes Laura Vozmediano durante su intervención.                                  Vicerrectoras de  Internacionalización Joanne Pagèze y Juncal Gutierrez .

 

Las Vicerrectoras Joanne Pagèze y Juncal Gutierrez indicaron que acorde con los sueños expresados por la comunidad, la internacionalización para la transformación podría resumirse en la sigla ISSI “Innovative Space for shared Innovation”. La comunidad insistió en que la internacionalización debe permitir que el Campus Euskampus Bordeaux sea un genuino espacio de innovación en educación, investigación y en todas las acciones orientadas la sostenibilidad y la preparación para el futuro. Las principales fortalezas identificadas son la confianza mutua y la visión compartida que ya son una realidad en esta comunidad además de la implicación de agentes locales y regionales con este proyecto. Los principales retos que se identificaron se refieren a alinear toda la energía (personas y recursos) con la visión compartida y evitar que se interpongan obstáculos que minen el gran entusiasmo que caracteriza a este proyecto. Una fuerte estrategia de comunicación será clave para seguir reforzando la implicación y el compromiso.

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Olivier Pujolar, Vice-président de Territoire, Innvoations et Transference.

 

El vicerrector Olivier Pujolar transmitió los contenidos aportados por las personas que trabajaron el eje de Territorio, innovación y transferencia. En este caso el principal sueño se refiere a que en el 2030 la comunidad Euskampus Bordeaux se haya ampliado en todas sus componentes que haya aún mas estudiantes, investigadores e investigadoras, personal administrativo, agentes sociales y que todos ellos estén empoderados y bien anclados en las especificidades del territorio para hacer frente a los grandes retos como el climático

Para conseguir ello la comunidad subraya que habrá que trabajar principalmente para que no haya fronteras a la movilidad, y hacer conocer la alianza y todo su potencial desarrollando un modelo de gobernanza que implique activamente a todas las partes implicadas públicas y privadas. Una clave de éxito será que seamos capaces de transformar los grandes retos como el climático en oportunidades, alineando las capacidades de las universidades y las estrategias y políticas territoriales con un fuerte sentido de obligación hacia la sostenibilidad.  En definitiva, la comunidad apuesta por hacer de nuestra frontera un living lab de innovación y de transferencia de conocimiento en respuesta a los retos actuales y futuros de las transiciones medioambientales y sociales.

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Vicerrectoras de Investigación e Innovación Nathalie Sans e Inmaculada Arostegi.

Vicerrectoras Nathalie Sans e Imma Arostegi subrayaron el sueño de que la comunidad Euskampus Bordeaux esté madura en un conjunto de temáticas clave para la Investigación e innovación como la perspectiva de género, la interdisciplina y la transferencia de conocimiento como componente indiscutible de la investigación básica todo ello desarrollado en un espacio transfronterizo e internacional consolidado.

Para conseguir todo ello será importante reforzar las comunicaciones y colaboraciones entre ambas universidades, así como con nuevos socios de la alianza ENLIGHT además de continuar organizando seminarios científicos en temas relevantes con investigadores e investigadoras de ambos lados de la frontera, promover ciencia excelente en nuevos campos a través de capital semilla y ser aún más competitivos para recurrir a convocatorias internacionales. Entre las fortalezas que podrán ayudar a cumplir el sueño se mencionó apoyarse en las infraestructuras de apoyo como Euskampus y en los canales de comunicación con la sociedad ya existentes. Inspiradas en las aportaciones de la comunidad, las vicerrectoras concluyeron que “Ya hemos construido un buen punto de partida, es hora de incluir más velas, marineras y marineros a bordo en esta travesía”.

Para concluir estos dos días de efervescente colaboración transfronteriza, el grupo de txalaparta  KIMU TXALAPARTA de Baiona, interpretó 3 piezas de música tradicional vasca sobre lamas de madera y piedra, causando gran sensación entre la audiencia. Fue este un momento  mágico de conexión emocionante gracias al poder de la música como herramienta universal de comunicación sin necesidad de interpretación.

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KIMU TXALAPARTA, de Baiona.

Desde la diversidad cultural, lingüística, institucional y disciplinaria de la comunidad Euskampus Bordeaux, el taller participativo ha sido un espacio en el que investigadoras e investigadores, estudiantes, personal administrativo, y otros agentes socioeconómicos, unos ya miembros activos de la comunidad y otros deseando sumarse a ella, compartieron sus aportaciones y trabajaron colectivamente para contribuir a generar una visión compartida del Campus transfronterizo con el horizonte 2030. Esta visión colectiva guiará el diseño del futuro acuerdo-marco de la alianza Euskampus Bordeaux a renovar en marzo de 2023. 

Más sobre Euskampus Bordeaux Eguna 2022.

Accede aquí al reportaje fotográfico.

Français

Euskampus Bordeaux Eguna, une nouvelle étape dans la réflexion stratégique partagée

Euskampus Bordeaux Eguna 2022 : l'ensemble de la communauté a participé à un atelier de réflexion stratégique en vue de la reconduction de l'accord-cadre du Campus Euskampus Bordeaux en 2023

Les 21 et 22 novembre 2022, l'Euskampus Bordeaux Eguna, le rendez-vous annuel de la communauté des campus transfrontaliers d'Euskampus Bordeaux, s'est tenu à Bordeaux (au Campus Bastide). Des séances plénières et des présentations de projets se sont déroulées successivement avec un atelier participatif de réflexion stratégique.

Les collaborations engagées en 2011 dans le cadre des projets d'excellence de l'Université de Bordeaux (IdEx-Bordeaux) et de l'Université du Pays basque UPV/EHU (CEI) ont abouti à un premier accord-cadre signé en 2014. Ce dernier a permis de créer cette alliance stratégique entre l'UPV/EHU, l'Université de Bordeaux, le DIPC et Tecnalia et il a été ensuite reconduit en 2018.

Plus de 10 ans de travail ont permis de développer une communauté forte, engagée et active, qui a accumulé de l'expérience et produit des résultats probants dans les 4 domaines de travail qui structurent les collaborations dans le cadre du Campus d'excellence transfrontalier international Euskampus Bordeaux, à savoir : Recherche et innovation, Territoire, innovation et transfert, Éducation et étudiants, Internationalisation pour la transformation.

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Elena Schaeitd, Tecnalia ; Gérard Blanchard, Conseil régional de Nouvelle-Aquitaine ; Dean Lewis, président de l'Université de Bordeaux ; Eva Ferreira, rectrice de l'UPV/EHU ; Jokin Bildarratz, ministre de l'Éducation du gouvernement basque ; Ricardo Díez, directeur général du DIPC.

 

L'objectif est de laisser la place à toutes les voix et de s'appuyer sur ce qui a déjà été construit pour la prochaine reconduction de l'accord-cadre, qui doit avoir lieu en 2023.

La réunion Euskampus Bordeaux Eguna 2022 était l'occasion idéale pour inviter l'ensemble de la communauté à apporter son expérience et ses contributions à l'exercice de réflexion stratégique qui conduira à la rédaction du nouvel accord-cadre.

De cette manière, une continuité a également été donnée au processus engagé le 23 septembre à Bidart, dans lequel un premier exercice de réflexion stratégique a été réalisé en impliquant les équipes de direction des deux universités.

Tous les profils représentés, étudiants, enseignants, chercheurs, personnels administratifs et de direction ainsi que les équipes dirigeantes des 2 universités, les représentants du Conseil régional de Nouvelle-Aquitaine, du Gouvernement basque, de l'Eurorégion Nouvelle-Aquitaine Euskadi Navarre, de la Mairie de Bordeaux, de la Communauté d'agglomération Pays basque ont rêvé et travaillé de manière horizontale et collaborative dans l'atelier « Comment visualiser le campus transfrontalier en 2030 ? », le lundi après-midi 21/11.

L'atelier a réuni 114 participants répartis dans 4 salles, chacune traitant d'un des 4 axes de travail. Ils étaient guidés par l'équipe d'Euskampus en s’inspirant d’un tableau créé par Paula Albiñana, étudiante en Master à la Faculté des Beaux-Arts de l'UPV/EHU. Ce dernier évoquait le projet Campus Euskampus Bordeaux comme une traversée de la mer à bord d'un chalutier, dans lequel les rames émulent les différentes disciplines et profils, guidées par la lumière du phare au loin, en évitant les adversités de la mer. Chacun a été invité à rêver d'horizons communs, à se fixer des objectifs permettant de les atteindre, à identifier ses forces et les éventuelles difficultés ou dangers dont il faut tenir compte. Profitant du leitmotiv de la distance entre Bilbao et Bordeaux, soit 173 miles nautiques, l'événement a été lié à la mer, cette édition coïncidant avec l'anniversaire du tour du monde effectué par le navigateur basque Juan Sebastián Elkano, il y a 500 ans.

Ce dernier évoquait le projet Campus Euskampus Bordeaux comme une traversée de la mer à bord d'un chalutier, dans lequel les rames émulent les différentes disciplines et profils, guidées par la lumière du phare au loin, en évitant les adversités de la mer. 

Comme d'habitude dans les activités et les projets d'Euskampus, le voyage a été réalisé en activant la diversité des ressources multiculturelles, multidisciplinaires et multilingues qui font la richesse de cette communauté. Une communauté apprécie, valorise et sait comment se développer et cocréer à partir de sa diversité. La réunion a été traduite simultanément en français, en basque et en espagnol, seul l'anglais n’avait pas été pris en charge. Conformément à la politique linguistique de l'Union européenne, qui promeut et protège la diversité linguistique, cet événement continue de sensibiliser aux langues, en encourageant l'ensemble de la communauté à participer à une proposition multilingue, créant ainsi un environnement tolérant, souple et inclusif.

Après 2 heures de travail en groupe, chaque salle s'est terminée par la réalisation d’une affiche, également évocatrice du voyage maritime qui nous mènera au campus que nous rêvons d'avoir en 2030.Toutes les contributions riches et diverses y ont été rassemblées.

Le 22 au matin, les vice-présidentes représentant chacun des domaines de travail et impliquées dans les groupes de travail de chaque salle se sont réunies pour rédiger une synthèse des contenus produits lors de l'atelier.

Représentant les contributions et faisant écho aux orientations proposées par l'ensemble de la communauté, les vice-présidentes ont partagé les éléments suivants pour chacun des axes :

La vice-présidente chargée de l'éducation et des étudiants, Laura Vozmediano, a déclaré que les rêves énoncés renforcent le désir d'être encore plus démocratique, inclusif et naturellement multilingue en 2030. Un campus diversifié et sans frontières, où les valeurs et l'engagement envers la nature sont une marque d’identité indiscutable et réussissant à étendre l'impact sur la société. À tel point qu'un matin, un gros titre publiera qu'un prix Nobel a été attribué à une personne ayant réalisé une thèse en tutelle partagée. Pour réaliser ces rêves, nous devrons naturaliser la mobilité, développer un modèle pédagogique basé sur les défis sociaux, ancrer l'apprentissage basé sur la recherche, avoir encore plus de programmes de formation conjoints, compter sur un financement aligné sur nos valeurs et sur des partenariats consolidés avec les acteurs publics et privés qui naviguent avec nous. Les jeunes talents et le fort engagement de toutes les parties dans cette aventure commune ont été mentionnés comme une grande force sur laquelle s'appuyer. Faire connaître plus largement les projets et leurs résultats à la société et rationaliser les procédures bureaucratiques sont les deux défis les plus importants à prendre en compte pour parvenir à un résultat positif. En résumant les contributions, le projet a abouti à la conclusion que le Campus Bordeaux Euskampus « doit fournir à nos étudiants les outils et les valeurs qui les aideront à développer une science excellente et, en même temps, à être capables de transformer le monde ».

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La vice-présidente à l'éducation et aux étudiants,  Laura Vozmediano pendant son discours.                  Les vice-présidents à l'internationalisation Joanne Pagèze et Juncal Gutierrez.

 

Les vice-présidentes Joanne Pagèze et Juncal Gutierrez ont indiqué que, conformément aux rêves exprimés par la communauté, l'internationalisation pour la transformation pourrait être résumée par l'acronyme ISSI « Innovative Space for shared Innovation ». La communauté a insisté pour que l'internationalisation permette au Campus Euskampus Bordeaux d'être un véritable espace d'innovation dans l'enseignement, la recherche et toutes les actions visant au développement durable et à la préparation de l'avenir. Les principaux atouts identifiés sont la confiance mutuelle et la vision partagée qui sont déjà une réalité dans cette communauté ainsi que l'implication des acteurs locaux et régionaux dans ce projet. Les principaux défis identifiés concernent l'alignement de toutes les énergies (personnes et ressources) sur la vision partagée et le contournement d'obstacles qui saperaient le grand enthousiasme qui caractérise ce projet. Une stratégie de communication solide sera essentielle pour renforcer encore la participation et l'engagement.

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Vice-président pour le territoire, l'innovation et le transfert

Le vice-président Olivier Pujolar a transmis les contenus fournis par les personnes qui ont travaillé sur l'axe Territoire, innovation et transfert. Dans ce cas, le rêve principal est que d'ici 2030, la communauté Euskampus Bordeaux se soit étendue dans toutes ses composantes, qu'il y ait encore plus d'étudiants, de chercheurs, de personnel administratif, d'agents sociaux et que tous soient responsabilisés et bien ancrés dans les spécificités du territoire pour faire face aux grands défis tels que le changement climatique.

Pour y parvenir, la communauté souligne qu'il faudra avant tout veiller à ce qu'il n'y ait pas de frontières à la mobilité, et faire connaître le partenariat et tout son potentiel en développant un modèle de gestion qui implique activement tous les acteurs publics et privés. La clé du succès sera notre capacité à transformer des défis majeurs tels que le changement climatique en opportunités, en alignant les capacités universitaires et les stratégies et politiques territoriales, avec un fort sentiment d'engagement envers le développement durable. En bref, la communauté s'engage à faire de notre frontière un living lab pour l'innovation et le transfert de connaissances en réponse aux défis actuels et futurs des transitions environnementales et sociales.

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 Vice-présidents pour la recherche et l'innovation Nathalie Sans et Inmaculada Arostegi.

Les vice-présidentes Nathalie Sans et Imma Arostegi ont souligné le rêve de la communauté Euskampus Bordeaux d'être mature dans un ensemble de thèmes clés pour la recherche et l'innovation tels que la perspective de genre, l'interdisciplinarité et le transfert de connaissances comme composante indiscutable de la recherche fondamentale, le tout développé dans un espace transfrontalier et international consolidé.

Pour réaliser tout cela, il sera important de renforcer les communications et les collaborations entre les deux universités, ainsi qu'avec les nouveaux partenaires de l'alliance ENLIGHT, de continuer à organiser des séminaires scientifiques sur des sujets pertinents avec des chercheurs des deux côtés de la frontière, de promouvoir l'excellence scientifique dans de nouveaux domaines grâce à des financement de développement et d'être encore plus compétitif dans les candidatures aux appels à propositions internationaux. Parmi les atouts qui pourraient aider à réaliser ce rêve, les infrastructures de soutien telles qu'Euskampus et les circuits de communication existants avec la société ont été mentionnés. S’inspirant de la contribution de la communauté, les vice-présidentes ont conclu que « nous avons déjà préparé un bon point de départ, il est temps d'inclure plus de voiles, de marins et de navigateurs à bord de ce voyage ».

Pour conclure ces deux jours de collaboration transfrontalière effervescente, le groupe de txalaparta KIMU TXALAPARTA de Baiona , a interprété 3 pièces de musique traditionnelle basque. sur des lattes de bois et de pierre, provoquant une grande sensation parmi le public. C'était un moment magique de connexion grâce au pouvoir de la musique comme outil universel de communication sans besoin d'interprétation.

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KIMU Txalaparta

A partir de la diversité culturelle, linguistique, institutionnelle et disciplinaire de la communauté Euskampus Bordeaux, l'atelier participatif a été un espace dans lequel chercheurs, étudiants, personnel administratif et autres agents socio-économiques, certains déjà membres actifs de la communauté et d'autres souhaitant la rejoindre, ont partagé leurs contributions et travaillé collectivement pour contribuer à générer une vision partagée du Campus transfrontalier à l'horizon 2030. Cette vision collective guidera la conception du futur accord-cadre de l’alliance Euskampus Bordeaux qui doit être reconduit en mars 2023. 

Ici le reportage de photos.

 

Euskera

 

2022ko Euskampus Bordeaux Eguna: komunitate osoak hausnarketa estrategikoko lantegi batean parte hartu du, 2023an Euskampus Bordeaux Campusaren esparru akordioa berritzeko. 

2022ko azaroaren 21ean eta 22an Euskampus Bordeaux Eguna egin zen Bordelen (Bastide Campusean). Mugaz gaindiko Euskampus Bordeaux Campusaren komunitatearen urteroko topaketa horretan, osoko bilkurak eta proiektuen aurkezpenak izan ziren, hausnarketa estrategikoa egiteko partaidetza lantegi batekin batera. 

2011n Bordeleko Unibertsitatearen (IdEx-Bordeaux) eta Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitateko (NBZ) bikaintasun proiektuen esparruan hasitako lankidetzek 2014an sinatutako lehen esparru akordioa ekarri zuten. Akordio hartan, aliantza estrategiko hori ezarri zen UPV/EHUren, Bordeleko Unibertsitatearen, DIPCren eta TECNALIAren artean, zeina 2018an berritu baitzuten ondoren. 

Hamar urte baino gehiagoko ibilbideari esker, komunitate indartsu, konprometitu eta aktibo bat garatu da: esperientzia metatu du, eta, horretaz gainera, emaitza sendoak ematen ditu Euskampus Bordeaux Mugaz Gaindiko Nazioarteko Bikaintasun Campusaren esparruan lankidetzak egituratzen dituzten lau lan-ardatzetan. Hauexek dira ardatz horiek: ikerketa eta berrikuntza; lurraldea, berrikuntza eta transferentzia; hezkuntza eta ikasleak; eta eraldaketarako nazioartekotzea. 

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Irekiera-mahaiburua. Elena Schaeitd, Tecnalia; Gerard Blanchard, Akitania Berriko Eskualde Kontseilua; Dean Lewis, Bordeleko Unibertsitateko presidentea; Eva Ferreira, UPV/EHUko errektorea; Jokin Bildarratz, Eusko Jaurlaritzako Hezkuntza sailburua; Ricardo Díez, DIPCko zuzendari nagusia.

 

Hori horrela, ahots guztiak sartu nahi dira, eta dagoeneko eraikita dagoena hartuko da oinarri gisa, 2023an esparru akordioa berritzeko. 

2022ko Euskampus Bordeaux Eguna aukera ezin hobea izan da komunitate osoa gonbidatzeko, nork bere esperientziarekin eta ekarpenekin hausnarketa estrategikoa egiten laguntzeko, eta, ahalegin horri esker, esparru akordio berria idazteko. 

Jarraipena eman zitzaion, orobat, irailaren 23an Bidarten hasitako prozesuari. Prozesu hartan, hausnarketa estrategikoko lehen ariketa bat egin zen, zeinean bi unibertsitateetako errektoretza-taldeak inplikatu baitziren. 

Ordezkatutako profil guztiek –bi unibertsitateetako ikasleak, irakasleak, ikertzaileak, administrazioko eta zuzendaritzako langileak eta gobernu taldeak, baina baita hainbat erakundetako ordezkariak ere, hala nola Akitania Berriko Eskualde Kontseiluko ordezkariak, Eusko Jaurlaritzakoak, Akitania Berria-Euskadi-Nafarroa euroeskualdekoak, Bordeleko Udalekoak eta Euskal Herriko Hirigune Elkargokoak– modu horizontalean eta lankidetzan amets eta lan egin zuten “Nola bistaratuko dugu mugaz gaindiko campusa 2030ean?” izeneko lantegian, zeina azaroaren 21ean egin baitzen, astelehena, arratsalde partean.

Lantegian 114 pertsonak parte hartu zuten, lau aretotan banaturik. Haietako bakoitzean, lau lan ardatzetako bat landu zen. Euskampus taldeak gidaturiko saioak UPV/EHUko Arte Ederren Fakultateko Masterreko ikasle Paula Albiñanak egindako mihise bat izan zuen inspirazio: traineru batean eginiko itsas zeharkaldi gisa irudikatzen zuen Euskampus Bordeaux Campusaren proiektua, zeinean arraunek diziplina eta profil desberdinak emulatzen baitzituzten, itsasargiaren argiak distantzian bideratuta, itsasoaren zorigaiztoak saihestuz. Pertsona guztiak zerumuga komunak amestera zeuden gonbidaturik, horiek lortzea ahalbidetuko diguten xedeak planteatzera, gure indarguneak eta kontuan hartu behar ditugun zailtasun edo arrisku posibleak identifikatzera. Bilbo eta Bordele arteko distantziaren leitmotiva aprobetxatuz –hau da, 173 itsas milia–, ekitaldiak lotura estua izan zuen itsasoarekin; edizio hori, gainera, bat etorri zen Juan Sebastian Elkano euskal nabigatzaileak duela 500 urte munduari bira eman zioneko urteurrenarekin. 

Euskampus jarduera eta proiektuetan ohikoa den bezala, zeharkaldi horrekin batera eraiki eta aktibatu ziren kultura, diziplina eta hizkuntza ugariko baliabideen aniztasuna, jakinik horiek egiten dutela komunitate honen aberastasuna. Komunitate batek aniztasunetik abiatuta asmatzen du gozatzen, balioa sortzen, hazten eta elkarrekin sortzen. Topaketak aldibereko itzulpena izan zuen frantsesez, euskaraz eta gaztelaniaz, eta ingelesa izan zen lingua franca, itzulpenik gabe. Europar Batasuneko hizkuntza politikaren ildotik, zeinak hizkuntza aniztasuna sustatzen eta babesten baitu, ekitaldi honek hizkuntzari buruzko kontzientzia sortzen jarraitzen du; hori horrela, komunitate osoa formatu eleaniztunean parte hartzera animatzen du, eta giro tolerantea, malgua eta inklusiboa sortzen du.

Bilbo eta Bordele arteko distantziaren leitmotiva aprobetxatuz –hau da, 173 itsas milia–, ekitaldiak lotura estua izan zuen itsasoarekin; edizio hori, gainera, bat etorri zen Juan Sebastian Elkano euskal nabigatzaileak duela 500 urte munduari bira eman zioneko urteurrenarekin.

Taldeka bi orduz lan egin ondoren, areto bakoitzean itsas zeharkaldia gogorarazten duen poster batekin amaitu zuten lana. Poster horrek 2030ean nahiko genukeen campusera eramango gaitu, eta hantxe jaso ziren ekarpen aberats eta askotariko guztiak. 

Hilaren 22an, goiz partean, gela bakoitzeko lantaldeetan parte hartu zuten lau lan ardatzetako errektoreordeak elkartu ziren, eta lantegian sortutako edukien laburpen bat egin zuten. 

Ekarpenak ordezkatuz eta komunitate osoak proposatutako norabideen berri emanez, errektoreordeek hauxe adierazi zuten ardatz bakoitzerako: 

Hezkuntza eta ikasleak lan lantegian, Laura Vozmediano errektoreordeak adierazi zuen planteatutako ametsek are demokratikoagoak, inklusiboagoak eta naturalki eleaniztunagoak izateko nahia indartzen dutela 2030era begira. Mugarik gabeko campus askotariko horretan, balioak eta naturarekiko konpromisoa nortasun marka eztabaidaezinak izango dira eta gizartean eragina handitzea lortuko da. Campus horretan, oso litekeena izango da goiz batean titular batek argitaratzea baterako tutoretzako tesia egin duen pertsona bati eman diotela Nobel saria.  Amets horiek lortzeko, mugikortasuna naturalizatu beharko da, gizarte erronketan oinarritutako eredu pedagogikoa hedatu, ikerketan oinarritutako ikaskuntza finkatu, prestakuntza programa bateratu are gehiago eduki, gure balioekin lerrokatuta dagoen finantzaketan eta gurekin nabigatzen duten eragile publiko eta pribatuekin sendotutako aliantzetan oinarritu.  Euskarri handi gisa, talentu gaztea eta alde guztiek zeharkaldi partekatu horrekin duten konpromiso sendoa aipatu zituzten. Eta horrek guztiak arrakasta izan dezan, bi erronka nagusi hartu beharko dira kontuan: proiektuak eta horien fruituak zabalago hedatzea gizarteari eta funtzionamendu burokratikoa arintzea. Ekarpenak laburbilduz, ondorioztatu zen beharrezkoa dela “Bordeaux Euskampus Campusak gure ikasleei zientzia bikaina garatzen eta, aldi berean, mundua eraldatzeko gai izaten lagunduko dieten tresnak eta balioak ematea”.

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Laura Vozmediano Hezkuntza eta Ikasleen errektoreordea bere hitzaldian.                   Joanne Pagèze eta Juncal Gutierrez Nazioartekotzeko zuzendariordeak.

Joanne Pagèze eta Juncal Gutiérrez errektoreordeek adierazi zuten, komunitateak adierazitako ametsekin bat etorriz, eraldaketarako nazioartekotzea ISSI siglekin laburbildu zitekeela: “Innovative Space for Shared Innovation”. Komunitateak azpimarratu zuen nazioartekotzeak ahalbidetu behar duela Euskampus Bordeaux Campusa benetako berrikuntza gune izatea hezkuntzan, ikerketan eta, oro har, jasangarritasunera eta etorkizunerako prestaketara bideratutako ekintza guztietan. Identifikatutako indargune nagusiak elkarrekiko konfiantza eta ikuspegi partekatua dira, zeinak dagoeneko errealitate baitira komunitate honetan, baina baita tokiko eta eskualdeko eragileak proiektu honetan inplikatzea ere. Identifikatu ziren erronka nagusiak loturik daude energia guztia –pertsonak eta baliabideak– ikuspegi partekatuarekin lerrokatzearekin eta proiektu honetarako grina handia zapuzten duten oztopoak saihestearekin. Inplikazioa eta konpromisoa indartzen jarraitzeko, funtsezkoa izango da komunikazio-estrategia sendoa. 

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Olivier Pujolar, Vice-président de Territoire, Innvoations et Transference.

 

Olivier Pujolar errektoreordeak, hirugarrenik, Lurraldea, berrikuntza eta transferentzia ardatza landu zuten pertsonen edukiak transmititu zituen. Kasu honetan, amets nagusia izan zen 2030ean Euskampus Bordeaux komunitatea osagai guztietan zabaltzea, eta are ikasle, ikertzaile eta ikertzaile gehiago edukitzea, baita administrazioko langileak eta gizarte eragileak ere, eta horiek guztiak ahaldunduta eta ondo ainguratuta egotea lurraldearen berezitasunetan, gizartearen erronka handiei aurre egiteko –klimarekin lotutakoei, kasu–. 

Horretarako, komunitateak azpimarratu du batez ere mugikortasunari mugarik ez jartzeko lan egin beharko dela, eta aliantza eta haren potentzial guztia ezagutarazi beharko dela, inplikatutako alderdi publiko eta pribatu guztiak aktiboki inplikatuko dituen gobernantza eredu bat garatuz. Arrakastarako gako bat izango da erronka handiak –klimarekin lotutakoa, kasu– aukera bihurtzeko gai izatea, unibertsitateen gaitasunak eta lurralde estrategiak eta politikak jasangarritasuneranzko betebeharraren zentzu sendoarekin lerrokatuz.  Azken batean, komunitateak gure muga berrikuntzarako eta jakintza transferitzeko living lab bihurtzeko apustua egiten du, ingurumen eta gizarte trantsizioen egungo eta etorkizuneko erronkei erantzuteko. 

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Ikerketa eta Berrikuntzako zuzendariordeak Nathalie Sans eta Inmaculada Arostegi.

 

Nathalie Sans eta Imma Arostegui errektoreordeek, laugarrenik, Euskampus Bordeaux komunitatea heldu bihurtzeko ametsa azpimarratu zuten Ikerketarako eta berrikuntzarako funtsezko gai multzo batean, hala nola genero ikuspegian, diziplinartekotasunean eta jakintzaren transferentzian, hori guztia mugaz gaindiko eta nazioarteko eremu finkatu batean garatutako oinarrizko ikerketaren osagai eztabaidaezin gisa. 

Hori guztia lortzeko, garrantzitsua izango da bi unibertsitateen arteko komunikazioak eta lankidetzak indartzea, baita ENLIGHT aliantzako bazkide berriekin ere. Horretaz gainera, gai garrantzitsuei buruzko mintegi zientifikoak antolatzen jarraituko da mugaren bi aldeetako ikertzaileekin, hazi kapitalaren bidez zientzia bikaina sustatzeko eremu berrietan, eta are lehiakorragoak izateko nazioarteko deialdietara jotzeko. Ametsa betetzen lagunduko duten indarguneen artean, Euskampusen tankerako laguntza azpiegituretan eta gizartearekin komunikatzeko dauden kanaletan oinarritzea aipatu zen. Komunitatearen ekarpenetan oinarrituta, errektoreordeek ondorioztatu zuten dagoeneko abiapuntu on bat eraikita dagoela, eta orain iritsi dela garaia itsasontzi barruan bela eta marinel gehiago sartzeko.

Mugaz gaindiko lankidetza eferbeszentearen bi egun hauek amaitzeko, Baionako KIMU TXALAPARTA taldeak euskal musika tradizionaleko 3 pieza interpretatu
zituen egurrezko eta harrizko xaflen gainean, eta ikusleen artean sentsazio handiasortu zuen. Konexio une magiko zirraragarria izan zen, musikak komunikazio
tresna unibertsal gisa duen ahalmenari esker.

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KIMU TXALAPARTA, Bainoakoa.

Euskampus Bordeaux komunitatearen kultura, hizkuntza, erakunde eta diziplina aniztasunetik abiatuta, partaidetzan oinarrituriko lantegi hori gune egokia izan da ikertzaileek, ikasleek, administrazio langileek eta bestelako eragile sozioekonomikoek –haietako batzuk komunitateko kide aktiboak eta beste batzuk, berriz, harekin bat egin nahian– ekarpenak partekatzeko eta kolektiboki lan egiteko, guztia ere 2030erako mugaz gaindiko Campusaren ikuspegi partekatua sortzen laguntzeko. Ikuspegi kolektibo horrek gidatuko du 2023ko martxoan berritu beharreko Euskampus Bordeaux aliantzaren etorkizuneko esparru akordioaren diseinua. 

Gehiago 2022ko Euskampus Bordeaux Egunari buruz.

Ikusi hemen argazki guztiak.

 

 

English 

Euskampus Bordeaux Eguna, a step forward in shared strategic thinking

Euskampus Bordeaux Eguna 2022: the whole community took part in a workshop on strategic reflection with a view to renewing the Euskampus Bordeaux Campus framework agreement in 2023.

On November 21 and 22, 2022, Euskampus Bordeaux Eguna was held in Bordeaux (Bastide Campus), the annual meeting of the Euskampus Bordeaux cross-border campus community, at which plenary sessions and project presentations alternated and there was a participatory workshop for strategic reflection.

The collaborations that began in 2011 as part of the projects of excellence of the University of Bordeaux (IdEx-Bordeaux) and the University of the Basque Country UPV/EHU (CEI) led to a first framework agreement signed in 2014 that set up this strategic alliance between the UPV/EHU, the University of Bordeaux, the DIPC and Tecnalia, which was then renewed in 2018.

More than 10 years of work have made it possible to develop a strong, committed and active community, which has accumulated experience and produced convincing results in the 4 areas of work that structure the collaborations within the framework of the Euskampus Bordeaux Campus of International Cross-border Excellence, namely: Research and innovation, Territory, innovation and transfer, Education and students, Internationalisation for transformation.

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Presidential opening table. Elena Schaeitd, Tecnalia; Gerard Blanchard, Regional Council of New Aquitaine; Dean Lewis, President of the University of Bordeaux; Eva Ferreira, Rector of the UPV/EHU; Jokin Bildarratz, Minister of Education of the Basque Government; Ricardo Díez, Director General of the DIPC.

 

The aim is to include all voices and to build on what has already been achieved for the next renewal of the framework agreement, which is due to take place in 2023.

The Euskampus Bordeaux Eguna 2022 event was the ideal opportunity to invite the entire community to contribute their experiences and contributions to the strategic reflection exercise that will lead to the drafting of the new framework agreement.

This also provided continuity to the process that began on September 23 in Bidart, in which a first strategic reflection exercise was held involving the governing bodies of both universities.

Everyone represented, students, teaching staff, researchers, administrative and management staff and the governing bodies of the 2 universities, representatives of the Regional Council of New Aquitaine, the Basque Government, the New Aquitaine-Basque Country-Navarre Euroregion, Bordeaux City Council and the Communauté d'Agglomération Pays Basque dreamt and worked horizontally and collaboratively at the workshop “How do we envision the Cross-Border Campus in 2030?” in the afternoon of Monday, November 21.

114 people took part in the workshop, which was divided into 4 rooms, each of which focused on one of the 4 lines of work. Led by the Euskampus team and inspired by a canvas created by Paula Albiñana, a master's degree student at the UPV/EHU's Faculty of Fine Arts, which evoked the Euskampus Bordeaux Campus project as a sea crossing aboard a trawler, in which the oars emulated the different disciplines and profiles, guided by the light of the lighthouse in the distance, avoiding the adversities of the sea. Everyone was invited to dream of common horizons, to set goals that will allow us to achieve them, to identify our strengths and possible difficulties or dangers that we need to be aware of. Taking advantage of the leitmotiv of the distance between Bilbao and Bordeaux, i.e. 173 nautical miles, the event was related to the sea, with this edition coinciding with the anniversary of the circumnavigation of the world by the Basque navigator Juan Sebastián Elkano, 500 years ago.

Led by the Euskampus team and inspired by a canvas created by Paula Albiñana, a master's degree student at the UPV/EHU's Faculty of Fine Arts, which evoked the Euskampus Bordeaux Campus project as a sea crossing aboard a trawler, in which the oars emulated the different disciplines and profiles, guided by the light of the lighthouse in the distance, avoiding the adversities of the sea.

As usual with Euskampus activities and projects, the voyage was undertaken by mobilising the diversity of multicultural, multidisciplinary and multilingual resources that make up the richness of this community. A community enjoys, values and knows how to grow and co-create from its diversity. The meeting was simultaneously translated into French, Basque and Spanish, with English being the lingua franca without translation. In line with the European Union's language policy, which promotes and protects linguistic diversity, this event continues to raise awareness on language, encouraging the whole community to take part in a multilingual format, creating a tolerant, flexible and inclusive environment.

After 2 hours of working in groups, each room ended up with a poster that also evoked the maritime voyage that will lead us to the campus we dream of having in 2030, which included all kinds of rich and diverse contributions.

On the morning of November 22, the vice-chancellors representing each of the work areas and who were involved in the work groups in each room met to draw up a synthesis of the contents produced during the workshop.

Representing the contributions and echoing the paths proposed by the community as a whole, the vice-chancellors shared the following for each line of action:

As far as education and students are concerned, Vice-Chancellor Laura Vozmediano commented that the dreams put forward reinforce the desire to be even more democratic, inclusive, and naturally multilingual in 2030. A diverse campus without borders, where values and commitment to nature are a clear hallmark and where impact on society is broadened. So much so that one day there will be a headline announcing that a Nobel Prize has been awarded to a person with a co-tutored thesis. To achieve these dreams, we will have to naturalise mobility, expand an educational model based on social challenges, entrench research-based learning, have even more joint training programmes, rely on funding that is aligned with our values and on consolidated alliances with public and private actors who will work with us. Young talent and the strong commitment of all parties to this shared journey were mentioned as a great strength to build on. Disseminating projects and their results more widely to society and reducing bureaucracy are the two most important challenges to be taken into account in order to reach a successful outcome. Summarising the contributions, it was concluded that Bordeaux Euskampus Campus “needs to provide our students with tools and values that will help them develop excellent science which can, at the same time, be capable of transforming the world”.

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 Vice Rector for Education and Students Laura Vozmediano during her speech.                                  Vice Rectors of Internationalization Joanne Pagèze and Juncal Gutierrez.

 

Vice-Chancellors Joanne Pagèze and Juncal Gutierrez said that in line with the dreams expressed by the community, internationalisation for transformation could be summarised by the acronym ISSI “Innovative Space for Shared Innovation”. The community insisted that internationalisation should allow the Bordeaux Euskampus Campus to be a genuine space for innovation in education, research and all the actions aimed at sustainability and preparing for the future. The main strengths identified are the mutual trust and shared vision that are already a reality in this community and the involvement of local and regional actors in this project. The main challenges identified relate to aligning all the energy (people and resources) with the shared vision and avoiding obstacles that would undermine the great enthusiasm that characterises this project. A strong communication strategy will be key to further strengthen involvement and commitment.

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 Vice Rector of Territory, Innovation and Transference

 

Vice-Chancellor Olivier Pujolar presented the contents provided by the people who worked on the issue of Territory, innovation and transfer. In this case, the main dream is that the Euskampus Bordeaux community will have expanded all of its components by 2030, that there will be even more students, researchers, administrative staff and social actors, and that they will all be empowered and well-grounded in the specificities of the territory in order to tackle major challenges such as climate change.

In order to achieve this, the community stresses that it will have to work primarily to ensure that there are no borders to mobility, and to raise awareness about the partnership and its full potential by developing a governance model that actively involves all of the public and private stakeholders. A key to success will be our ability to transform major challenges such as climate change into opportunities, by aligning university capabilities and territorial strategies and policies with a strong sense of obligation towards sustainability. In short, the community is committed to making our frontier a living lab for innovation and knowledge transfer in response to the current and future challenges of environmental and social transitions.

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Vice-rectors for Research and Innovation Nathalie Sans and Inmaculada Arostegi.

Vice-Chancellors Nathalie Sans and Imma Arostegi stressed the Euskampus Bordeaux community's dream of being mature in terms of a set of key themes for research and innovation, such as gender perspective, an interdisciplinary approach and knowledge transfer as key components of basic research, all carried out in a consolidated cross-border and international space.

To achieve all this, it will be important to strengthen communications and collaborations between the two universities, and with new partners in the ENLIGHT alliance, and to continue to organise scientific seminars on relevant topics with researchers on both sides of the border, to promote excellent science in new fields through seed funding, and to be even more competitive in making use of international calls. Relying on support infrastructures such as Euskampus and existing channels of communication with society was mentioned as one of the strengths that could help to fulfil the dream. Inspired by the community's input, the vice-chancellors concluded that, “We have already built a good starting point, and now it is time to bring more sails and sailors on board on this journey”.

To conclude these two days of effervescent cross-border collaboration, the txalaparta group KIMU TXALAPARTA,  from  Baiona, interpreted 3 pieces of traditional Basque traditional Basque music on wood and stone slats, causing a great sensation among the audience. It was a magical moment of emotional connection thanks to the power of music as  a universal tool of communication without the need for interpretation.

 

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KIMU Txalaparta.

The cultural, linguistic, institutional and disciplinary diversity of the Euskampus Bordeaux community made the participatory workshop a space in which researchers, students, administrative staff and other socio-economic agents, some already active members of the community and others wishing to join it, shared their contributions and worked collectively to contribute to creating a shared vision of the Cross-border Campus towards the 2030 horizon. This collective vision will guide the design of the Euskampus Bordeaux alliance’s future framework agreement, which will be renewed in March 2023. 

 

Photo gallery here. 

2022/11/28 16:58:00 GMT+1
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